torstai 13. kesäkuuta 2019

Jumppasuunnittelun "helppous"

"Onkohan mulla housut ehjät? Ehtiiköhän tässä vielä veskiin? Osaankohan mä nyt sen vimpankin biisin?"

Oletko koskaan miettinyt, mitä kaikkia juttuja ryhmäliikunta-ohjaajan tulee miettiä?

Tunnin suunnittelu lähtee lähes aina musiikista. Musiikkia kerätään koko ajan jemmaan. Aina, kun radio soittaa tarttuvan kappaleen tai kaveri jakaa biisin Instassa, otetaan se ylös. "Tuleviin jumppiin" - listalla on aina pitkä lista biisejä valmiina. Joku kappale on ensikuuntelulla selkeä spinubiisi ja joku täydellinen alkulämppä. Alkulämppäbiisit onkin muuten kaikista vaikeimpia löytää. Pitää olla menevä ja sellainen joka tuo hyvän fiiliksen. Ei liian tykki, mutta riittävän tykki kuiteskin. Ymmärrättekö? :D

Kappaleet kuunnellaan ensin läpi. Nykyään kappaleet on harmillisen lyhyitä. Kolmessa minuutissa ei aina oikein ehdi päästä treenin makuun ja nykyään pitääkin välillä jatkaa edellistä treeniä myös seuraavaan kappaleeseen. Neljän minuutin setti tuntuu jo heti erilaiselta, kuin kolmen. Jokainen kappale lasketaan auki eli tikutetaan. Kappaleen eri osiot ja tahdit kirjataan ylös. Joskus käytössä on kynä ja paperi, joskus tahdit kirjataan suoraan tietokoneen ruudulle.

Kun kappaleet on paperilla nenän edessä, näkee aika nopsasti mihin biisiin laitetaan treeni, joka täytyy tehdä ns. molemmille puolille. Vaatii pidemmän ja johdonmukaisen kappaleen, että saadaan treenattua esim. askelkyykyt tai vaikka jonkinlainen kylkisarja samalla tavalla molemmille puolille. Kappaleet on tärkeä tuntea ja osata, että saadaan tunnista paras mahdollinen fiilis irti; nopeissa kohdissa treenataan nopeammin, hitaissa hitaammin. Ennen jokaista tuntia täytyy käydä idea-arkistoja läpi. Ideoita kerätään koko ajan.. esim. Instagramista ja kirjoista.

Tunnista riippumatta liikkeet on suunniteltava niin, että treeni on monipuolinen ja tehokas. Liikettä tulee olla joka suuntaan ja huomioon täytyy aina ottaa kaikentasoiset kuntoilijat. Tottakai joku tunti on selkeästi helpompi ja joku toinen taas vaativampi tottuneen treenaajan setti, mutta parasta on, kun voi antaa vaihtoehtoja niin, että mahdollisimman monentasoiset kuntoilijat voivat tehdä mukana.

LesMills - konseptitunteihin musiikit ja koreografia tulevat ohjaajille valmiina. Toisen tekemän ohjelman sisäistäminen kestää yleensä kauemmin, kuin itse alusta lähtien tehdyn. Mitä kauemmin LesMills - lajeja on ohjannut, sitä helpommin ne oppii. LesMills - tuntien valmistelu alkaa musiikin kuuntelusta ja koreagrafia-videon katsomisesta. Musiikki täytyy yleensä kuunnella useita kertoja.. välillä automatkoilla, välillä itse mukana jumpaten.

Tunnin suunnitteluun kuuluu liikkeiden ja musiikin suunnittelun lisäksi muutamia "näkymättömiä" juttuja, jotka tekevät tunnista sulavan. Jos käytössä on välineitä, täytyy miettiä missä välineet milloinkin on. Tärkeää on, että ne on helposti saatavilla, mutta ei tiellä. Etukäteen pitää suunnitella missä vaiheessa käsipainot haetaan seinän vierustalta tai viedäänkö niitä välillä pois omalta paikalta. Steppilaudan kanssa koreografia ja laudan paikka lavalla pitää miettiä tarkkaan. Laudan on oltava ohjatessa juuri oikeassa kohdassa lavaa ja sitä pitää osata ja muistaa siirtää oikeassa kohdassa. Osa liikkeistä ei onnistu jos lauta on liian edessä/takana/sivussa. Kun tunnilla on paljon jumppareita, täytyy ohjaajan osata koutsata myös muille, mihin matto tai lauta milloinkin laitetaan. Tekemisen täytyy olla mahdollisimman saumatonta ja jumpparin pitää saada keskittyä treeniin, ei väistelemään välineitä.

Kun tunti on suunniteltu, täytyy se opetella. Musiikkeja täytyy kuunnella useamman kerran läpi ja liikkeet harjoitella. Ohjaamista täytyy myös miettiä. Liikkeiden nopeissa vaihdoissa on hyvä, että sanallista ohjausta on harjoitellut etukäteen, jotta vaihto menee mahdollisimman helposti ja selkeästi. Etukäteen tulee myös mietittyä jonkin verran, minkälaisella äänenpainolla kannattaa missäkin kohdassa ohjata ja minkälaiset tekniikkaohjeet kuuluu mihinkin kohtaan. Kun tunnin on opetellut, on silti pieni kertaus ennen jokaista tuntia paikallaan.

**********************

Kun tunti on suunniteltu ja opeteltu, niin mitäs sitten?

Vaatteisiin ja kampaukseen täytyy ohjatessa kiinnittää huomiota. Ihmisten eteen mentäessä täytyy tottakai näyttää siistiltä. Vaatteet täytyy istua ja tuntua mukavilta. Eri tunneille tarvitaan erilaiset vaatteet. Sisäpyöräilyssa toppi, joka on RVP:ssä hyvä, voikin liukua inhottavasti ylös ja BODYSTEPISSÄ hyvin istuvat trikoot saattavatkin valua alaspäin koko ajan Kehonhuollossa. Mikkivyö on oltava kunnossa. Tällä hetkellä tilauksessa on uudet vyöt, koska paljon käytetty ei enää jousta kunnolla ja siksi liikkuu koko ajan tunnin aikana. Vyön jatkuva säätäminen vie huomiota ohjaamiselta ja saa aikaan turhaa huseeraamista lavalla. Uusi, napakkakin vyö saattaa välillä olla tiellä, kun asentoa vaihdetaan nopsasti ja sitäkin täytyy miettiä...Missä vaiheessa muistaa siirtää lähettimen selän takaa kyljen puolelle ja sitten taas takaisin.

Hiukset täytyy olla kiinni niin, että mikrofonipanta pääsee istumaan oikeaan kohtaan päähän. Ponnari väärässä kohdassa vaikeuttaa joidenkin liikkeiden tekemistä ja vie sekin huomiota olennaiselta. Mikrofoni itsessään on oltava kunnossa. Mikkipanta ja lähetin on oltava ehjiä ja mikrofonin tuulisuojaa on pestävä säännöllisin väliajoin. Tunnin aikana täytyy miettiä, mihin kohtaan mikrofoni asettuu suun edessä ettei hiki kastele sitä liian märäksi. Musavehkeet pitää olla toimivia ja puhelin tai tabletti muistaa aina asettaa lentotilaan ennen tunnin alkua. Laitteet täytyy ladata täyteen. Musiikin volumetaso on tärkeää. Treenien aikana laitteiden turha säätäminen yritetään minimoida ja kaikki musiikit yritetään saada samalle äänen voimakkuudelle. Venyttelyjä varten täytyy toki lähes aina musiikkia hiljentää.

Monesti tunteja on useampi peräkkäin. Valmiiksi täytyy miettiä, missä kohdassa ehtii käydä vessassa vai ehtiikö?! :D Juomapullo on oltava täynnä, hikipyyhe mukana ja jokaiselle tunnille sopivat varusteet suunniteltuna. Spinning-kengillä ei useinkaan voi jumpata muita tunteja, joten lajin vaihtoa varten täytyy tietää, onko toiset kengät oltava mukana jo ensimmäisellä tunnilla vai ehtiikö ne käydä pukuhuoneessa vaihtamassa. Kun laji vaihtuu lennosta, on oma fiilis ja ohjaus pystyttävä muuttaa nopeasti tunnelmasta toiseen. Omat mahdolliset surkeat fiilikset ja väsyt on jätettävä salin ovien ulkopuolelle. Toki useimmiten ne jää sinne automaattisesti, koska jumppaaminen vaan on niin kivaa :)


Kuulostiko helpolta? :D :D

Terkuin,
Ellu ja Sannis

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti